Searc Page
filosofia holisticmed

Διατροφική Ιατρική

Η διατροφική ιατρική είναι ένας πολυεπιστημονικός τομέας της ιατρικής, ο οποίος ασχολείται με την επίδραση των διατροφικών συστατικών στην κατάσταση υγείας του ανθρώπινου σώματος.

Διατροφική Ιατρική

Η διατροφική ιατρική είναι ένας πολυεπιστημονικός τομέας της ιατρικής, ο οποίος ασχολείται με την επίδραση των διατροφικών συστατικών στην κατάσταση υγείας του ανθρώπινου σώματος.

photo1

Τι είναι η Διατροφική Ιατρική;

Η Διατροφική Ιατρική ή αλλιώς η Ιατρική Διατροφική Θεραπευτική (ΙΔΘ) αποτελεί τον τομέα εκείνο που ασχολείται με την αξιολόγηση της διατροφικής κατάστασης των ατόμων που πάσχουν από κάποια ασθένεια που σχετίζεται σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό με τη διατροφή τους. Σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα έχουν δείξει, πως ασθένειες που δεν σχετίζονται αποκλειστικά με γονιδιακούς παράγοντες, πιθανόν να οφείλουν την εμφάνιση τους κατά ένα ποσοστό στο τρόπο διατροφής. Σκοπός της κλινικής διατροφής επομένως, είναι η βελτίωση της υγείας και κατά συνέπεια η θεραπεία της νόσου.

Η ισορροπημένη Διατροφή

Ο Ιπποκράτης πριν από 2000 χρόνια είπε: «Άφησε το φαγητό να είναι το φάρμακο σου και το φάρμακο να είναι το φαγητό σου». Η διατροφή είναι ένας σημαντικός και καθοριστικός παράγοντας της διατήρησης και της πρόληψης της υγείας, δηλαδή της εμφάνισης ή μη διαταραχών, όπως καρδιαγγειακές παθήσεις, διαβήτης, καρκίνος και γνωστικές νόσοι. Γνώμονες της σωστής και ισορροπημένης διατροφής είναι η ποικιλία και οι επαρκείς ποσότητες τροφίμων με μέτρο. Κάθε άνθρωπος στη καθημερινότητα του πρέπει να λαμβάνει πλήθος μακροθρεπτικών και μικροθρεπτικών συστατικών που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του οργανισμού του.

Φυτικές Ίνες

Οι φυτικές ίνες είναι υδατάνθρακες, οι οποίοι απαντώνται σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης και συμβάλλουν στη βελτίωση και τη διατήρηση της υγείας. Οι φυτικές ίνες διαφέρουν από τους υπόλοιπους υδατάνθρακες, λόγω της ιδιότητάς τους να μην πέπτονται από το γαστρεντερικό σύστημα του ανθρώπου και να φτάνουν ανέπαφες στο παχύ έντερο. Διαχωρίζονται σε διαλυτές και αδιάλυτες φυτικές ίνες και εντοπίζονται σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, όσπρια κ.ά.

Δράσεις Φυτικών Ινών

Διαλυτές και αδιάλυτες φυτικές ίνες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της δυσκοιλιότητας και της αποκατάστασης της εντερικής κινητικότητας. Οι διαλυτές ίνες ασκούν επίσης πρεβιοτική δράση, αφού υφίστανται ζύμωση στο παχύ έντερο από τα ενδογενή βακτήρια, διατηρώντας έτσι την ισορροπία της μικροχλωρίδας. Παράλληλα, προτείνεται η κατανάλωση διαλυτών φυτικών ινών, για τον έλεγχο του βάρους, την εξισορρόπηση του σακχάρου και της χοληστερόλης του αίματος, την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων και του καρκίνου του εντέρου.

εγγραφειτε στο newsletter μασ

Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε ενημερώσεις από την εταιρεία μας και να μαθαίνετε πρώτοι τις εξελίξεις σε νέα προϊόντα.

Λίπη και απαραίτητα λιπαρά οξέα

Το λίπος αποτελεί απαραίτητο θρεπτικό συστατικό της διατροφής. Η υψηλή περιεκτικότητά του σε ενέργεια, η αναγκαιότητα ύπαρξής του για την απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών και η παροχή των απαραίτητων λιπαρών οξέων, τα οποία δεν μπορεί να συνθέσει ο ανθρώπινος οργανισμός, καθιστούν απαραίτητη την κατανάλωσή του. Τα λίπη ή διαφορετικά τα λιπαρά οξέα διαχωρίζονται σε κορεσμένα και ακόρεστα. Κορεσμένα λιπαρά εντοπίζονται σε προϊόντα όπως το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα αυγά κ.α., ενώ ακόρεστα σε φυτικά έλαια, το αβοκάντο, τους σπόρους, τους ξηρούς καρπούς, τα ψάρια και τα θαλασσινά κ.ά.

Δράσεις απαραίτητων λιπαρών οξέων

Τα κορεσμένα λιπαρά οξέα επηρεάζουν αρνητικά την υγεία, ενώ τα ακόρεστα και κυρίως τα Ω3 και Ω6 είναι απαραίτητα για την υγεία του εγκεφάλου, της καρδιάς, των οστών, των ματιών, του δέρματος κ.α. Παίζουν ακόμα σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της γονιμότητας, στη βελτίωση της υγείας κατά την εγκυμοσύνη, καθώς και στην πρόληψη διάφορων μορφών καρκίνου. Ωστόσο, στις μέρες μας η αναλογία κατανάλωσης ω6:Ω3 λιπαρών οξέων υπερβαίνει κατά πολύ τις συστάσεις, με τα Ω6 να υπερκαταναλώνονται σε σχέση με τα Ω3, γεγονός που έχει αρνητικό αντίκτυπο στην υγεία.

Πρωτεΐνες

Οι πρωτεΐνες δομούνται από τα αμινοξέα, τα οποία κατά πλειοψηφία συνθέτει ο οργανισμός και χαρακτηρίζονται ως μη απαραίτητα. Όσα δεν μπορεί να τα συνθέσει, ονομάζονται απαραίτητα αμινοξέα και η πρόσληψή τους είναι αναγκαία μέσω της τροφής. Η επαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών επηρεάζει σημαντικά την ανάπτυξη του οργανισμού καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής.
Οι πρωτεΐνες συμβάλλουν στη δομή, τη λειτουργία και τη ρύθμιση των ιστών και των οργάνων του σώματος, ενώ βοηθούν στη ρύθμιση του μεταβολισμού λόγω του ρόλου τους στο σχηματισμό των ορμονών, ενζύμων, νουκλεϊκών οξέων κ.λπ.

Βιταμίνες

Οι βιταμίνες είναι οργανικές χημικές ενώσεις, αναγκαίες για την κανονική ανάπτυξη του οργανισμού. Η πρόσληψή τους είναι απαραίτητη μέσω της τροφής, καθώς το σώμα μας δεν έχει τη δυνατότητα να τις συνθέτει, με εξαίρεση τη βιταμίνη D. Διαχωρίζονται κυρίως σε υδατοδιαλυτές, οι οποίες διαλύονται στο νερό και δεν αποθηκεύονται για μεγάλο χρονικό διάστημα και λιποδιαλυτές, οι οποίες διαλύονται στα λίπη και απορροφώνται μέσω αυτών. Εκπρόσωποι των υδατοδιαλυτών βιταμινών είναι οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β και η βιταμίνη C, ενώ λιποδιαλυτές χαρακτηρίζονται οι βιταμίνες Α, Ε, Κ και η βιταμίνη D.
Οι βιταμίνες προάγουν την ανθρώπινη υγεία και ευεξία, καθιστώντας την πρόσληψη τους αναγκαία και καθημερινή, ενώ η έλλειψή τους μπορεί να οδηγήσει σε εξασθένιση του ανοσοποιητικού συστήματος, νόσο, μειωμένη νοητική και σωματική ανάπτυξη.

Μέταλλα & Ιχνοστοιχεία

Τα μέταλλα είναι ανόργανα στοιχεία, απαραίτητα για τον οργανισμό, τα οποία διατηρούν τη χημική τους ταυτότητα. Διαχωρίζονται σε μακρομέταλλα και μικρομέταλλα (ιχνοστοιχεία), τα οποία είναι απαραίτητα σε μικρότερες ποσότητες.
Όταν τα μέταλλα εισέλθουν στο σώμα παραμένουν μέχρι να απεκκριθούν, καθώς δεν μπορούν να μεταβληθούν σε οτιδήποτε άλλο. Είναι απαραίτητα για τη σωστή διατήρηση των οστών, των μυών, της κυκλοφορίας του αίματος, της καρδιάς και του εγκεφάλου, ενώ συμμετέχουν στην παραγωγή ενζύμων και ορμονών, συμβάλλοντας στον μεταβολισμό. Σπουδαίο ρόλο παίζουν και στη διατήρηση της ισορροπίας των υγρών εσωτερικά και εξωτερικά των κυττάρων.

Προβιοτικά

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που προκύπτουν φυσικά μέσω της ζύμωσης των τροφών ή τεχνητά υπό εργαστηριακές συνθήκες. Εντοπίζονται σε τρόφιμα όπως το παραδοσιακό γιαούρτι, τα μαλακά τυριά ωρίμανσης, το κεφίρ, το προζύμι, το ξινολάχανο, τον αρακά, τις ελιές, τη μπύρα, το κρασί κ.ά. και όταν λαμβάνονται σε κατάλληλες ποσότητες, προάγουν την υγεία. Ασκούν την ευεργετική τους δράση αποικίζοντας πολλά σημεία του ανθρώπινου οργανισμού με κυριότερο όλων το λεπτό και παχύ έντερο.
Η ισχυρή ανοσολογική, νευρορυθμιστική και προστατευτική τους δράση σε συνδυασμό με τα πολυάριθμα διατροφικά τους οφέλη, όπως η σύνθεση συγκεκριμένων βιταμινών και η διάσπαση και πέψη ορισμένων υδατανθράκων και άλλων συστατικών, τα καθιστά καίριας σημασίας για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, καθώς και για την πρόληψη και τη θεραπεία νόσων.

Λειτουργικά συστατικά φυτικών πηγών

Τα φυτοχημικά, ή διαφορετικά τα φυτοθρεπτικά συστατικά, εντοπίζονται στα φυτά και αποτελούν μια κατηγορία συστατικών εξαιρετικής σημασίας για τον ανθρώπινο οργανισμό. Αν και δεν θεωρούνται απαραίτητα, παίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας ασκώντας αντιοξειδωτική, αντικαρκινική, αντιική, αντιβακτηριακή και ορμονορυθμιστική δράση.
Οι πολυφαινόλες, τα φλαβονοειδή και τα καροτενοειδή αποτελούν βασικές ομάδες φυτοθρεπτικών συστατικών. Μεγάλη περιεκτικότητα των παραπάνω εντοπίζεται σε καρπούς και σπόρους φυτών, όπως τα φουντούκια, οι κόκκοι κακάο, κ.ά., σε φρούτα και λαχανικά, όπως τα cranberries, τα καρότα, κ.ά., σε βότανα, όπως το φασκόμηλο, το τσάι matcha, κ.ά., σε ορισμένα μπαχαρικά, όπως το κύμινο, αλλά και στη μαστίχα.

Η συμβολή της επιστήμης

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και ιδίως οι σύγχρονες διατροφικές συνήθειες, οδηγούν σε ανεπαρκή ή μη ισορροπημένη πρόσληψη των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών, με αποτέλεσμα την διατάραξη οργανικών λειτουργιών και τελικά την εμφάνιση ψυχοσωματικών παθήσεων.
Με την πρόοδο της επιστήμης σήμερα, δίνεται η δυνατότητα συμπλήρωσης και ενίσχυσης θρεπτικών συστατικών, μέσω διατροφικών συμπληρωμάτων. Έτσι, σε περιπτώσεις ανεπάρκειας απαραίτητων θρεπτικών συστατικών, ή σε ειδικές καταστάσεις υγείας προτείνεται η λήψη σκευασμάτων, που περιέχουν ουσίες που λείπουν από την κανονική διατροφή, είτε περιέχονται σε αυτή σε ποσότητες που θεωρούνται ανεπαρκείς.