Searc Page

Σίδηρος και Έμμηνος Ρύση

09/03/2021

Γνωρίζατε ότι…;

Ο χρόνος που καταλαμβάνει η έμμηνος ρύση μιας γυναίκας ισοδυναμεί με 7 χρόνια της ζωής της και κατά τη διάρκεια αυτής, αποβάλλονται έως και 30 λίτρα αίματος από τον οργανισμό της!

Οι παραπάνω αριθμοί είναι εντυπωσιακοί, ωστόσο το θέμα της έμμηνου ρύσεως εξακολουθεί να είναι ταμπού για τις γυναίκες οι οποίες καλούνται να αντιμετωπίσουν όχι μόνο τη μηνιαία απώλεια αίματος με ότι αυτή σημαίνει, αλλά και μια βουτιά στο θρεπτικό τους ισοζύγιο. Ας μην ξεχνάμε ότι κάθε σταγόνα εμμηνορροϊκού αίματος είναι απώλεια θρεπτικών συστατικών και κυρίως σιδήρου!

Ανάγκες και πρόσληψη σιδήρου

Τα επιστημονικά δεδομένα υποστηρίζουν ότι οι γυναίκες έχουν 10 φορές υψηλότερο κίνδυνο ανεπάρκειας σιδήρου ή/και εμφάνισης σιδηροπενικής αναιμίας, από τους άνδρες, γεγονός που προκύπτει κυρίως από τη μεγάλη απώλεια σιδήρου κατά την έμμηνο ρύση.

Συνεπώς είναι λογικό να εμφανίζουν και αυξημένες ανάγκες πρόσληψης σιδήρου. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Πίνακα 1 του British Association of Dietetics (BDA), προτείνεται οι γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας να λαμβάνουν 14.8mg σιδήρου ημερησίως, ενώ στους άνδρες μόνο 8.7mg. Ωστόσο, σε ειδικές περιόδους της ζωής μιας γυναίκας, όπως αυτή της εγκυμοσύνης και του θηλασμού οι ανάγκες της σε σίδηρο φαίνεται να αυξάνονται ακόμα περισσότερο σε 27mg και 10mg αντίστοιχα (Harvard medical school), ενώ μετά την εμμηνόπαυση πέφτουν σε επίπεδα ανάγκης παρόμοια με αυτά των ανδρών, (BDA).

Πίνακας 1   Ημερήσιες ανάγκες σε σίδηρο (Daily Iron requirements) σε σχέση με το φύλο και την ηλικία, σύμφωνα με τον British Association of Dietetics (BDA).

Πληθυσμιακό group / ηλικία

Αγόρια

11-18 ετών

Άνδρες

19+ ετών

Κορίτσια

11-18 ετών

Γυναίκες

19-50 ετών

Γυναίκες

50+ ετών

Ανάγκες σε σίδηρο / ημερησίως  11.3mg  8.7mg  14.8mg  14.8mg  8.7mg

 

Γιατί οι γυναίκες χάνουν σίδηρο κατά την έμμηνο ρύση;

Από την παιδική ηλικία έως τα βαθιά γεράματα, οι γυναικείες ορμόνες του φύλου διαμορφώνουν τη σωματική και ψυχική ευημερία μίας γυναίκας. Τα έφηβα κορίτσια βιώνουν μέσω της έμμηνου ρύσεως μια νέα πτυχή του να είσαι γυναίκα. Συνήθως την υποδέχονται με συναισθήματα αβεβαιότητας, άγχους και συναισθηματικής φόρτισης, αλλά σύντομα την αποδέχονται, καθώς βιώνουν τον ερχομό της τουλάχιστον μία φορά το μήνα.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η έμμηνος ρύση παρουσιάζεται περίπου 500 φορές στη ζωή μιας γυναίκας, συνοδευόμενη από σημαντικές αποβολές αίματος.

Δεδομένου ότι ο σίδηρος αποτελεί κεντρικό συστατικό των ερυθρών αιμοσφαιρίων του αίματος, μαζί με το αποβάλλον αίμα της έμμηνου ρύσης χάνονται και 10 – 30mg σιδήρου το μήνα, το οποίο χρήζει αναπλήρωσης.

Εάν το ιχνοστοιχείο δεν αντικατασταθεί μέσω της διατροφής ή κάποιου συμπληρώματος σιδήρου, οι αποθήκες του σιδήρου στον οργανισμό σταδιακά αδειάζουν. Επομένως, οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην αποκατάσταση των επιπέδων σιδήρου του οργανισμού τους.

Σοβαρή εμμηνορροϊκή αιμορραγία & σίδηρος

Η υπερμενόρροια, η υπερβολική δηλαδή αποβολή αίματος κατά την έμμηνο ρύση, όχι μόνο προκαλεί στις γυναίκες έντονη δυσφορία και ποικίλες δυσκολίες, αλλά τους κοστίζει και μεγάλες ποσότητες σιδήρου. Αντίστοιχα αποτελέσματα επιφέρει και μηνορραγία. Η πολύ μακράς διάρκειας έμμηνος ρύση (>7 ημέρες), αυξάνει σημαντικά τις γυναικείες ανάγκες σε σίδηρο.

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι έως και το 70% των γυναικών με υπερμενόρροια υποφέρουν από έλλειψη σιδήρου ή πάσχουν από αναιμία που προκαλείται από ανεπάρκεια σιδήρου.

Συμπερασματικά, γυναίκες με έντονη έμμηνο ρύση, υπερμενόρροια ή μηνορραγία, θα πρέπει να παρακολουθούν τακτικά τα επίπεδα σιδήρου τους και να διατρέφονται σωστά, ώστε να συμπληρώνουν τις αποθήκες σιδήρου του οργανισμού τους.

Στις φυσικές τροφές ο σίδηρος συναντάται στη δισθενή μορφή του, που εντοπίζεται σε ζωικές πηγές και στην τρισθενή μορφή του που εντοπίζεται στις φυτικές. Ο ζωικός σίδηρος είναι στοιχείο υψηλής βιοδιαθεσιμότητας και απορροφάται άμεσα και σε ικανοποιητικά ποσοστά από τον οργανισμό. Αντιθέτως, αν και ο φυτικός σίδηρος προσλαμβάνεται σε μεγάλες ποσότητες, μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό του απορροφάται τελικά από τον οργανισμό.

Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της τρισθενούς του μορφής, η οποία χρειάζεται να μετατραπεί σε δισθενή ώστε να απορροφηθεί καλύτερα. Σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει η λήψη βιταμίνης C, η οποία επιλύει αυτή την μετατροπή και αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου που λαμβάνεται μέσω φυτικών τροφών.

Αντίθετα θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση σιδηρούχων τροφών συνδυαστικά με τροφές που περιέχουν ασβέστιο, καθώς αυτό έχει την τάση να δεσμεύει τον σίδηρο και να παρεμποδίζει τη απορρόφησή του.

Στον Πίνακα 2 αναγράφονται τροφές πλούσιες σε σίδηρο που προτείνεται να καταναλώνονται κατά την περίοδο της έμμηνου ρύσεως.

Πίνακας 2   Λίστα τροφών ζωικής και φυτικής προέλευσης που περιέχουν σίδηρο σε αξιόλογες ποσότητες, σύμφωνα με το Harvard Medical School.

ΠΗΓΕΣ ΑΙΜΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΥ ΠΗΓΕΣ ΜΗ ΑΙΜΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΥ
Στρείδια, αχιβάδες, μύδια Ενισχυμένα δημητριακά πρωινού
Μοσχάρι ή συκώτι κοτόπουλου Φασόλια
Κρέατα οργάνων Μαύρη σοκολάτα (τουλάχιστον 45%)
Σαρδέλες σε κονσέρβα Φακές
Βοδινό κρέας Σπανάκι
Πουλερικά Πατάτα με φλούδα
Κονσερβοποιημένος ελαφρύς τόνος Ξηροί καρποί, σπόροι

Ωστόσο, σε περιπτώσεις μεγάλης πτώσης των επιπέδων σιδήρου στον οργανισμό, καθώς και σε περιπτώσεις εξάντλησης, η ανάκαμψη τους δεν μπορεί να επιτευχθεί αποκλειστικά μέσω της διατροφής και απαιτείται η λήψη συμπληρώματος σιδήρου.

 

Ένα συμπλήρωμα για βέλτιστη αποκατάσταση σιδήρου

Το sferevit IRON & C ξεχωρίζει χάρη στη βέλτιστη αποδοτικότητα και ανεκτικότητα του. Πρόκειται για ένα καινοτόμο σκεύασμα σιδήρου που αποτελείται από δισγλυκινικό σίδηρο και βιταμίνη C σε σφαιρίδια αργής αποδέσμευσης.

Ο δισγλυκινικός σίδηρος επιδεικνύει μέγιστα ποσοστά απορρόφησης και ανεκτικότητας έναντι των άλλων μορφών σιδήρου, καθώς η απορρόφηση του δεν παρεμποδίζεται από την παρουσία άλλων συστατικών της διατροφής.

Συμπληρωματικά, η βιταμίνη C σε σφαιρίδια αργής αποδέσμευσης ενισχύει την επιπλέον απορρόφηση του διατροφικού σιδήρου, βελτιστοποιώντας την αποκατάσταση των επιπέδων του και καλύπτοντας παράλληλα τις ανάγκες του οργανισμού σε βιταμίνη C για έως και 12 ώρες!

Βιβλιογραφία

Bda.uk.com. 2021. Iron. [online] Available at: [Accessed 2 September 2021].

The Nutrition Source. 2021. Iron. [online] Available at: [Accessed 2 September 2021].

Who.int. 2021. Anaemia in women and children. [online] Available at: [Accessed 2 September 2021].

Κοινοποίηση Άρθρου

Προϊόντα που αναφέρονται στο άρθρο

sferevit ® IRON & C

Συνδυασμός δισγλυκινικού σιδήρου και βιταμίνης C για ευεξία, τόνωση και ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού.